Life coaching dla młodzieży szkół ponadpodstawowych/ponadgimnazjalnych
Metoda pracy nad osobistym rozwojem dla osób, które pragną dokonać zmiany w ważnym obszarze swojego życia, mają cele i marzenia,
jednak brak im pewności siebie, czy też doświadczają wątpliwości powstrzymujących ich przed konkretnym działaniem.
Coaching ma postać kilku (zwykle 6-8) godzinnych spotkań, w trakcie których coach zadaje pytania i tak ukierunkowuje rozmowę, by klient:
1) dokonał przeglądu własnych potrzeb i możliwości w tej sferze życia,w której chce dokonać zmiany,
2) podjął decyzję co chce osiągnąć,
3) jak to zrobić
4) uświadomił sobie, co może mu pomagać/przeszkadzać w wytrwaniu w postanowieniu.
Warto wiedzieć, iż coach nie udziela rad/nie sugeruje rozwiązań, nie podejmuje decyzji za klienta, nie jest terapeutą, ani mówcą motywacyjnym. Coaching służy wspieraniu klienta w przekraczaniu przez niego własnych ograniczeń, uświadamianiu sobie własnych zasobów i możliwości wykorzystania ich do osiągania ważnych indywidualnych życiowych celów.
Uczy myślenia skoncentrowanego na formułowaniu celów i szukaniu rozwiązań.
Coaching rodzicielski
Metoda pracy nad własnym rozwojem w roli rodzica – zwiększeniem świadomości własnych (a także własnego dziecka) psychologicznych zasobów, rozwijaniem postawy rodzicielskiej sprzyjającej prawidłowemu wspieraniu dziecka w rozwoju oraz umiejętności samodzielnego rozwiązywania konkretnych problemów wychowawczych, jakie dany rodzic napotyka. Założeniem coachingu rodzicielskiego jest to, że każdy rodzic posiada kompetencje dobrego rodzica, ale z jakiegoś powodu ich nie wykorzystuje. Celem tej metody jest uświadomienie klientowi,
że zawsze ma wybór – to on wybiera sposób myślenia, odczuwania i zachowywania się w interakcji z własnym dzieckiem.
Przy wsparciu coacha w trakcie kilku (zwykle 6-8) godzinnych spotkań rodzic: formułuje cele, jakie chce osiągnąć w relacji z dzieckiem,
sam dobiera środki/sposoby ich realizacji dostosowane do własnych oraz dziecka potrzeb i możliwości.
Praca coacha polega na zadawaniu pytań i takim kierowaniu rozmową w trakcie sesji, by klient:
1) dokonał przeglądu własnych potrzeb i możliwości w zakresie kierowania swoim codziennym zachowaniem w roli rodzica,
2) podjął decyzję co chce osiągnąć,
3) jak to zrobić
4) jak dbać o własną wytrwałość w realizacji tych świadomie zaplanowanych działań.
Coach nie udziela rad, nie narzuca swojego zdania, szanuje odmienność poglądów, w szczególnych przypadkach kieruje do innych profesjonalistów.
Coaching dla nauczyciela
Metoda wsparcia nauczyciela, której celem jest zwiększenie przez niego świadomości własnych psychologicznych zasobów oraz możliwości
ich wykorzystania w pracy z uczniami, a w konsekwencji rozwinięcie jego kompetencji interpersonalnych, zawodowych i profilaktyka wypalenia zawodowego. Spotkania mają postać kilku indywidualnych godzinnych sesji, w trakcie których coach zadaje pytania, a nauczyciel odpowiadając na nie ma możliwość:
1) precyzyjnie sformułować problem, z jakim się zmaga,
2) podjąć decyzję co chce osiągnąć w tej sytuacji,
3) dokonać przeglądu własnych potrzeb i możliwości w zakresie kierowania swoim myśleniem, emocjami i zachowaniem w związku z nim,
4) zdecydować jak to zrobić
5) jak może dbać o własną wytrwałość w realizacji podjętych decyzji.
Coach nie udziela rad, nie narzuca swojego zdania, nie decyduje za klienta, szanuje odmienność poglądów, przestrzega zasady poufności.
ppp, 2019-10-28 13:11:22