Informacja

Regionalny Interwencyjny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
działa pod nr 726 611 611 codziennie w godz. 12:00 - 20:00 /infolinia/
w godz. 20:00 - 24:00 wsparcie specjalistów / Snapchat, Messenger/.

ppp, 2020-05-28 14:11:48    

WAŻNE INFORMACJE DLA RODZICÓW !

Informacja dla rodziców /opiekunów/ dzieci diagnozowanych
na terenie Poradni w okresie COVID-19

  1. Do Poradni mogą zgłaszać się tylko zdrowi rodzice/opiekunowie z dziećmi bez objawów chorobowych.  Bezpośrednio przed wizytą w Poradni
      zaleca się zmierzenie temperatury – jeżeli przekracza 37,5 należy wizytę odwołać lub przełożyć.
  2. Rodzice dziecka mający kontakt z osobą przebywającą na kwarantannie lub w warunkach izolacji nie mogą przyprowadzać dziecka/ucznia do Poradni.
  3. Na diagnozę z dzieckiem zgłasza się tylko jeden rodzic lub opiekun bez innych członków rodziny.
  4. Przed wejściem na teren Poradni rodzice/opiekunowie, a także dzieci i młodzież mają obowiązek zdezynfekować ręce płynem do dezynfekcji
      rąk znajdującym się na stole przy drzwiach prowadzących  do sekretariatu Poradni.
  5. Osoby dorosłe wchodzące na teren Poradni, która jest miejscem użyteczności publicznej, mają obowiązek zasłaniania ust i nosa przez noszenie maseczek
      lub innego rodzaju materiałów zasłaniających usta i nos. Obowiązek zasłaniania ust i nosa obowiązuje przez cały okres przebywania na terenie Poradni.   
      Rodzice/opiekunowie wypełniający dokumenty w wyznaczonym miejscu w Poradni zobowiązani są do używania przy tej czynności jednorazowych 
      rękawiczek.
  6. Obowiązek zasłaniania ust i nosa nie dotyczy:
      a) diagnozowanych dzieci i uczniów;
      b) osób, które mają problemy z oddychaniem;
      c) osób, które same nie mogą założyć lub zdjąć ochrony z twarzy z powodu stanu zdrowia.
  7. Na terenie Poradni może znajdować się maksymalnie 5 dorosłych osób – opiekunów dzieci/klientów Poradni.
      W tej liczbie nie są uwzględniani pracownicy Poradni.
  8. Klienci Poradni między sobą powinni zachować dystans społeczny wynoszący minimalnie 2 metry.
  9. Opiekunowie dzieci i młodzieży/pełnoletni uczniowie powinni zachować dystans społeczny wobec specjalistów prowadzących diagnozę.
10. Z ogólnodostępnej toalety Poradni może korzystać jednocześnie 1 osoba dorosła z dzieckiem.
11. Po skorzystaniu z toalety należy dokładnie umyć ręce zgodnie z wywieszonymi w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych zasadami prawidłowego
      mycia rąk. Można następnie zdezynfekować je płynem znajdującym się przed wejściem do  sekretariatu.
12. Na diagnozę rodzice mogą przynieść dla dzieci/uczniów własne ołówki, długopis, gumkę, nożyczki, kredki.
13. Osoby przybywające do Poradni muszą przestrzegać obowiązujące procedury postępowania związane z zagrożeniem COVID-19
      oraz zachować środki bezpieczeństwa  zalecane  przez GIS i Ministra Zdrowia.

Niewyrażenie zgody na powyższe warunki spowoduje przesunięcie działań diagnostyczno-terapeutyczny na okres późniejszy.

http://ppp.radomsko.pl/informacja-dla-rodzicow-dzieci-diagnozowanych-w-okresie-covid-19-f111.html

ppp, 2020-05-15 11:04:50    

NOWOŚĆ !!! STER - profil na facebooku

STER stworzony przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Radomsku to odpowiedź na zmiany w naszej codzienności, które wiążą się z przeniesieniem większości naszych relacji do świata technologii. Razem z uczniami szkół ponadpodstawowych z całego Radomska tworzymy posty o tematyce psychologicznej. STER i treści, które tworzymy są dla Was- uczniów, Waszych rodziców i opiekunów/opiekunek prawnych a także dla nauczycieli/nauczycielek. Odwiedzajcie nasz profil, komentujcie i udostępniajcie nasze posty. Jesteśmy dla Was! Śmiało możecie do nas pisać prywatne wiadomości, na które z chęcią odpowiemy.

Link do strony: https://www.facebook.com/STER-102678321361400/

ppp, 2020-05-12 13:29:19    

Nowe materiały - terapia logopedyczna

Drodzy Rodzice, zamieściliśmy nowe materiały w pliku ONOMATOPEJE : "Usprawnianie aparatu artykulacyjnego - ćwiaczenia bierne"
oraz "Aby nasze dzieci mówiły pięknie - przykłady ćwiczeń dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy".
Zapraszamy  do lektury i ćwiczeń
 smile

<< ONOMATOPEJE - nowe materiały>>

ppp, 2020-05-12 11:09:26    

Wybiórczość pokarmowa u dzieci - terapia logopedyczna

Dziś prezentujemy Państwu materiały dotyczące związku jedzenia z mówieniem oraz kilka rad dla rodziców dzieci jedzących wybiórczo, selektywnie.
A do tego wszystkiego bonus- przepis na domową ciastolinę i naturalny slim - Wasze dzieci będą zachwycone!laughing
Rodzicu koniecznie przeczytaj! 

<< wybiórczość pokarmowa >>  

ppp, 2020-05-12 10:37:42    

"Zrozumieć dziecko" - program warsztatów cz.II

Zajęcia drugie:

Jakie są Twoje dominujące emocje w relacji z dzieckiem? Jak sobie z nimi radzisz? Jakie masz przekonania na temat przyczyny takiego stanu relacji i Twoich emocji?

Co na te pytania najczęściej odpowiadają rodzice? „kocham moje dziecko i chcę, żeby zawsze było zadowolone”, okazuję mu miłość poprzez zaspakajanie jego potrzeb”, „kiedy jest niezadowolone mam poczucie winy, że jestem złym rodzicem” „czuję dużo złości”, „w sytuacji konfliktu najczęściej jestem bezradna” „brakuje mi cierpliwości”, „ile razy można powtarzać w kółko jedno i to samo”, „nie znoszę tych krzyków i płaczu dziecka’, „jestem niekonsekwentna/ny, wystarczy niewielka zmiana w zachowaniu dziecka i daruję mu wszystko”, „żadne kary nie działają”. W skrócie emocje i uczucia wahają się pomiędzy miłością i troską a poczuciem winy i złością. Nigdy nie obwiniaj dziecka. Wszystko, co się dzieje zależy od ciebie i twoich reakcji. Wiem, że to może być dla wielu osób oburzające. Jednak w relacji z dzieckiem za wszystko odpowiada dorosły. Jaka jest odpowiedzialność dziecka? Może wybierać swoją reakcję na zachowanie dorosłego i ponosić tego konsekwencje. Więcej na ten temat napiszę w artykule: „Wychowanie bez kar i nagród”

Emocje powstają pod wpływem myślenia. Jeżeli pomyślisz „jestem złym rodzicem”, to możesz poczuć złość, zniechęcenie. Jeżeli w tej samej sytuacji powstrzymasz się od ocen i zamiast tego nazwiesz co się dzieje np. „moje dziecko często się złości jeżeli coś mu każę zrobić i nie robi tego” masz szansę skupić się na rozwiązaniu sytuacji a nie rozwijaniu emocjonalnych oskarżeń. Pomocny może być pewien schemat. Najpierw wyrażamy prośbę/ polecenie: chcę żebyś wyniósł/ ła brudne naczynia z pokoju do kuchni bo potrzebuję załadować zmywarkę. Możesz to zrobić teraz, czy za 20 minut? Jeżeli dziecko wykonuje polecenie dziękujemy mu za to. Jeżeli nie to ponawiamy komunikat: prosiłam cię 20 minut temu o wyniesienie brudnych naczyń do kuchni. Naczynia nadal są w Twoim pokoju. Następnie mówimy czego oczekujemy: chciałabym, abyś je wyniósł/wyniosła, bo jest mi to potrzebne do zakończenia pracy w kuchni. Jesteśmy rzeczowi i konkretni. Powstrzymujemy się od komentarzy typu: ile razy muszę cię prosić, żebyś łaskawie zrobił/ zrobiła to o co proszę, czy ja zawsze muszę krzyczeć, żeby moje polecenia były wykonane itp. Itd. Nie podnosimy głosu, nie oskarżamy dziecka ale też nie ustępujemy. Spróbujcie opisać kilka sytuacji i opracować komunikaty w nowym schemacie i może chociaż jeden zastosować eksperymentalne. Jakie teraz pojawiają się emocje? Jakie są emocje dziecka?

Opracowała: Anna Łoszakiewicz - psycholog

<< program warsztatów - zrozumieć dziecko>>

ppp, 2020-05-06 10:28:05    

"Zrozumieć dziecko" - program warsztatów - cz.I

Zajęcia pierwsze:

Na pierwszych zajęciach zajmiemy się SAMOŚWIADOMOŚCIĄ. Odgrywa ona kluczową rolę w życiu. Bez świadomości tego jacy jesteśmy, jak myślimy, czujemy i dlaczego, niemożliwe jest dokonanie konstruktywnej zmiany. Możemy wcielać w życie różne działania. Jeżeli nie będą one  w zgodzie z naszymi podstawowymi przekonaniami doświadczymy porażki i najczęściej silnej frustracji. Wywołane w ten sposób emocje mogą być źródłem dużego dyskomfortu psychicznego i następujące po nim działania powodują, że wpadamy w „błędne koło”: powtarzamy w kółko nieefektywne zachowania w nadziei, że to musi się w końcu zmienić i kiedyś uzyskamy pożądany efekt, jeżeli nie ma efektu, to pojawia się rezygnacja lub złość. Najczęściej na takim etapie relacji ze sobą i innymi zgłaszają się osoby proszące o pomoc. Rodzice twierdzą, że są bezradni wobec zachowania dzieci. Dzieci nimi „rządzą”, nie słuchają poleceń, wykazują destrukcyjne zachowania typu samookaleczanie się, uzależnienia, niechęć do nauki, izolowanie się emocjonalne. Podejmowane przez rodziców interwencje nie przynoszą pożądanej zmiany lub też pogłębiają istniejące problemy. Jest to najlepszy moment na zobaczenie własnych ograniczeń i słabości. Relacja z dzieckiem pokazuje nam wszystkie nasze deficyty i mocne strony. Jakie są Twoje dominujące emocje w relacji z dzieckiem? Jak sobie z nimi radzisz? Jakie masz przekonania na temat przyczyny takiego stanu relacji i Twoich emocji? Teraz możesz sobie pozwolić na zastanowienie się nad odpowiedzią. Możesz sobie zapisać wszystko, co przychodzi Ci do głowy, bez cenzurowania. Nie ma złych i dobrych odpowiedzi. Są tylko odpowiedzi szczere i nieszczere. Jeżeli chcesz uzyskać samoświadomość, to szczerość wobec siebie jest podstawowym narzędziem. Takie ćwiczenia będziemy wykonywać w czasie warsztatów. Będziesz mieć okazję na bieżąco dzielić się swoimi doświadczeniami, wymienić się nimi z innymi rodzicami lub zachować dla siebie.

Opracowała: Anna Łoszakiewicz - psycholg

<< zrozumieć dziecko - program warsztatów>>

ppp, 2020-04-30 08:40:06    

NOWOŚĆ

Zapraszamy do obejrzenia e-szkolenia dla rodziców pt: "Moje dziecko kończy podstawówkę!!! - wsparcie dzieci w podejmowaniu decyzji zawodowych" przygotowanego przez p. Jolantę Załęcką

   << Link do e-szkolenia>>

ppp, 2020-04-23 18:06:30    

Wskazówki dla rodziców

Drogi Rodzicu ! Co robić , aby wspomagać rozwój mowy Twojego dziecka ?

Nasze wypowiedzi powinny być poprawne językowo , unikajmy zdrobnień i mowy dziecięcej .
Mówmy wyraźnie , bez pośpiechu .
Budujmy krótkie zdania , używajmy prostych zwrotów .
Modulujmy własny głos , aby zainteresować dziecko np. Co to ? , Nie ma ? , O … ! Jest !
Opowiadajmy i czytajmy bajki. Niech nie martwi nas fakt , iż nasza pociecha ukochała jedną z nich i prosi notorycznie o jej powtarzanie .
Rozmawiajmy na ich temat , aby milusiński bezwiednie nie oglądał szybko zmieniających się obrazów i ciągów tekstów bez zrozumienia.
Starajmy się korzystać z urządzeń multimedialnych okazjonalnie
Poszukujmy książeczek dydaktycznych zapoznających dziecko z różnymi tematami : zwierzętami , warzywami, owocami, kolorami, itp.
Nazywajmy zjawiska, przedmioty w nich zawarte , opisujmy sytuacje operując prostymi zdaniami .
Prosimy dziecko o wskazywanie przedmiotów , osób, zwierząt itp. wcześniej pokazywanych mu na ilustracjach .
Wspólnie z dzieckiem rysujmy i komentujmy , co kreślimy – Teraz rysuję dom . Tu jest dach a to komin , okna drzwi …… itp.
Oglądajmy z dzieckiem zdjęcia z uroczystości rodzinnych , wakacji, itp. wykorzystujmy je do wymieniania : imion , koligacji w rodzinie .
Pytajmy pociechę: Gdzie ty jesteś ? , Gdzie jestem ja ? – ćwiczmy w ten sposób zaimki : ja , ty , on , ona itp.
Recytujmy proste wierszyki , rymowanki, wyliczanki ,włączajmy w zabawę gesty , mimikę taniec czy rysunek .
<<wersja do wydruku>>

ZAPRASZAMY do zakładki <<materiały do pracy w domu- terapia logopedyczna>>gdzie znajdziecie Państwo materiały przygotowane dla dziecilaughing

Rodzicu ! – niech praca ta będzie miłą wspólna rozrywką , a nie obowiązkiem wink

ppp, 2020-04-21 14:06:30    

Nowe materiały do terapii logopedycznej

Kochani! Od dziś rozpoczynamy przygodę z głoskami syczącymi. Poniżej prezentujemy kartę pracy z głoską (s). Już niebawem szukajcie tutaj również materiału wyrazowego z tą głoską. To znacznie ułatwi Wam pracę. Miłej zabawy smile

<< do pobrania - głoska [ s ] >>  

ppp, 2020-04-20 14:06:30    

Terapia logopedyczna w domu

Kochani! Jakiś czas temu mieliście okazje poczytać na naszej stronie na temat ćwiczeń lewopółkulowych i ich znaczeniu w rozwoju mowy i języka dziecka! Dziś pora na praktykę! Zapraszamy do uzupełnienia przygotowanych kart pracy oraz wspólnej zabawy!"

<< do pobrania - ćwiczenia lewopółkulowe i karty pracy>>

ppp, 2020-04-17 13:29:02    

Terapia logopedyczna

"Dzisiaj mamy coś dla najmłodszych serdecznie zapraszamy do wspólnej zabawy z odgłosami. A czy Ty umiesz naśladować wszystkie?".

Do pobrania - Materiały do pracy w domu - terapia logopedyczna-  <poz.13 - Ćwiczenia w naśladowaniu> laughing

ppp, 2020-04-16 11:29:09    

Nasi specjaliści radzą

O tym co ważne dla funkcjonowania rodziny - specjaliści Poradni w programie telewizji NTL "Kwadrans dla rodziny"

ppp, 2020-04-14 20:07:01    

Nowe materiały w zakładce DO POBRANIA < Materiały do pracy w domu - terapia logopedyczna >

”Kochani, dziś przedstawiamy Wam memory z głoską (dż). Jest to już ostatnia głoska w ramach ćwiczeń szeregu szumiącego. Zachęcamy do pobrania materiałów oraz zabawy razem z nami! Owocnej pracy i samych wygranych!”

<< memory do pobrania>>

ppp, 2020-04-14 09:44:02    

Jak wspierać dziecko w procesie nauki w domu? / WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW/

1. Wspieraj, ale nie wyręczaj – pomagając w odrabianiu lekcji nie należy robić ich za dziecko, należy wdrażać je do samodzielnej pracy.
Pytajmy dziecko, czy i w jakim zakresie naszej pomocy potrzebuje. Sprzyja to kształtowaniu świadomości, samodzielności i odpowiedzialności.

2. Pomóż dziecku w organizacji nauki. Wzmacnianiu motywacji do nauki sprzyja życzliwe zainteresowanie tym, czego uczy się dziecko. Jeśli jest ono zniechęcone wielkością lub skomplikowaniem zadania, zaproponujmy podzielenia go na etapy. Zapytajmy, od którego zadania, czy przedmiotu chce rozpocząć naukę. Przypominajmy dziecku o tym, co już wie i potrafi. Wskazujmy powiązania między wiedzą książkową a codziennym doświadczeniem dziecka
(czyli nadawanie sensu).

3. Motywuj z głową – od kar są lepsze nagrody, ale należy stosować je z rozwagą. Dobra nagrodą jest pochwała, uznanie rodzica, czas spędzony wspólnie
na zabawie, ale przede wszystkim wzbudzanie motywacji wewnętrznej.

4. Doceniaj osiągnięcia dziecka – warto rozróżnić oceny od osiągnięć dziecka. Podkreślajmy wysiłek i starania dziecka wkładane w naukę a nie jedynie efekt jego pracy.

5. Nie pozwól, aby dziecko źle mówiło o sobie – opatrywanie dziecka etykietami powoduje brak wiary we własne możliwości. Zamieniaj negatywne komunikaty dziecka („nie umiem”) na pozytywne („Jest mi trudno, ale dam radę”).

<< wersja do wydruku> >

ppp, 2020-03-25 14:52:56    

WSKAZÓWKI DLA UCZNIA DO NAUKI SAMODZIELNEJ W DOMU

Jakie czynniki zwiększają efektywność UCZENIA SIĘ?

1. Zainteresowanie  tematem.

Lepiej przyswajamy informacje, które są dla nas z jakiegoś powodu użyteczne, ważne, ciekawe ⇒ warto więc podjąć próbę zainteresowania się tym, czego mamy się nauczyć, znalezienia powodów, dla których będzie to dla nas korzystne (Do czego może mi się to przydać? Jak wykorzystam tę wiedzę w praktyce?)

Jak możemy wzbudzać w sobie to zainteresowanie?

Zainteresowaniu sprzyja lepsze poznanie i zrozumienie tematu (nudne jest zwykle to, co niezrozumiałe) w zrozumieniu zagadnienia pomagają m.in.:
• próby wyjaśnienia poznawanych treści innej osobie (sprzyjają uporządkowaniu posiadanych informacji, "wciągnięciu się " w temat)
• poszukiwanie dodatkowych informacji związanych z określonym zagadnieniem w lekturach, encyklopediach, audycjach radiowych i  telewizyjnych, Internecie,
  u specjalistów w danej dziedzinie
• wyrobienie sobie własnego zdania na dany temat (np. poprzez dyskusję)

2. Koncentracja uwagi na materiale do zapamiętania.

• docierające do nas informacje nie zostaną zapamiętane na dłużej niż kilkanaście sekund, jeśli nie zostanie na nie skierowana świadoma uwaga
• rozproszenie uwagi uniemożliwia trwałe nabycie wiedzy → nauka przez 15 minut przy uwadze silnie skupionej na temacie daje lepsze efekty niż przez 1 godzinę
  przy uwadze rozproszonej
• uwaga wiąże się z zainteresowaniem - łatwiej i dłużej skupiamy ją na rzeczach, które są dla  nas ciekawe

3. Właściwa organizacja warunków nauki.

• sprzyja koncentracji - im mniej bodźców rozpraszających w otoczeniu osoby uczącej się, tym lepsze skupienie uwagi na materiale do zapamiętania

WAŻNE:

• pomieszczenie do nauki powinno być w miarę możliwości ciche, z małą ilością bodźców rozpraszających (typu hałas, włączony telewizor, komputer, smartfon, głośne rozmowy, wchodzące i wychodzące osoby itp.), dobrze oświetlone i przewietrzone (tlen zwiększa efektywność pracy mózgu)

• miejsce do nauki wygodne, ale niezbyt "wypoczynkowe" - np. uczenie się na kanapie, leżąc pod ciepłym kocem jest niewskazane łatwo o rozkojarzenie; najkorzystniejsze jest umiarkowane napięcie ciała - np. siedzenie na wygodnym krześle, fotelu lub chodzenie po pokoju

• wszystkie niezbędne pomoce powinny być przygotowane wcześniej i znajdować się "w zasięgu ręki" uczącego się (tak, aby później nie odrywać się od nauki
  w poszukiwaniu ołówka, gumki czy słownika)

4. Odpowiednie zaplanowanie nauki.

• ustalenie, czego dokładnie trzeba będzie się nauczyć - pomocne jest np.:
       * sporządzenie pisemnego planu,
       * zapisywanie tematów do nauczenia się na karteczkach zawieszonych na ścianie, a następnie zrywanie tych, z których materiał został już opanowany
• podział materiału do opanowania na porcje i rozłożenie jego nauki na poszczególne dni
• systematyczna, regularna nauka, o stałych porach dnia
       * nie należy uczyć się późno w nocy - po północy gwałtownie spada wydolność umysłowa
• zaplanowanie powtórek - ile, kiedy, jak często?
       * korzystniejsze jest rozpoczęcie przygotowań do sprawdzianu na tydzień przed nim i systematyczne powtarzanie zapamiętanych treści
          (np. codziennie po pół godziny) niż jednorazowa nauka całego materiału na dzień przed klasówką
• wyznaczanie sobie nagród za zrealizowanie danego celu (np. rozmowa z przyjaciółmi, surfowanie w Internecie, ulubiony serial, kupno jakiegoś drobiazgu itp.) →  najpierw obowiązek, potem przyjemność laughing

    << wersja do wydruku>>

 

ppp, 2020-03-25 14:52:56    

Emocje a nauka

Aktualnie w związku z zwieszeniem zajęć edukacyjnych w szkołach oraz ogłoszeniem społecznej kwarantanny, polscy uczniowie i ich rodzice znaleźli się 
w nadzwyczajnej, nowej sytuacji. W związku z tym i dorośli, i dzieci mają prawo czuć się zagubieni i sfrustrowani. Przeżywamy więcej napięć, poczucia niepokoju, lęku, rozczarowania, złości czy smutku. Stan emocjonalny w chwili podejmowania wysiłku intelektualnego wpływa na poziom koncentracji uwagi oraz efektywność pracy. Nieskanalizowane, nierozładowane napięcia emocjonalne zakłócają logiczne rozumowanie. Człowiek nimi opanowany stosuje raczej zachowania obronne niż szuka sposobności uczenia się. Warto więc zadbać, by nasze dziecko podejmując zadania edukacyjne w domu było w dobrej kondycji emocjonalnej.

Wskazane są:

  • Spokój i opanowanie osób dorosłych w otoczeniu dziecka. By obniżyć swój własny lęk, warto szukać pozytywnych informacji, aspektów sytuacji i na nich się koncentrować.
  • Rozmowa z dzieckiem o obecnej sytuacji epidemiologicznej. Dajmy dziecku możliwość zadania pytań i starajmy się udzielać odpowiedzi konkretne,
    zgodnie z naszą wiedzą, dopasowując podawane informacje do jego wieku. Ograniczmy dostęp do drastycznych informacji podawanych w mediach, koncentrując się na tych, które mają sprzyjać działaniom służących zachowaniu zdrowia i te starajmy się przekazywać dziecku.
  • Okazujmy zrozumienie i akceptację dla przeżywanych emocji dziecka i jednocześnie wspierajmy w szukaniu pozytywnych rozwiązań. Warto w związku z tym zadawać dziecku pytania ukierunkowujące, zamiast dawać gotowe rozwiązania.
  • Stabilnemu nastrojowi sprzyjać będzie zachowanie w miarę możliwości stałej rutyny dnia w zakresie nauki, aktywności fizycznej, w tym zabawy, spożywania posiłków i snu.
  • Warto organizować naukę w godzinach, w których dziecko normalnie przebywa w szkole, a niezbędne powtórki w porze przeznaczonej dotychczas przez nie na odrabianie lekcji.
  • Dbanie o odpoczynek, stosowanie przerw w nauce. Dobrze jest wypełnić je ruchem, realizacją własnych zainteresowań i działaniami wywołującymi radość
    i zadowolenie.
ppp, 2020-03-25 14:52:56    

WAŻNY KOMUNIKAT !!!

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku informuje, że w związku z rozprzestrzenianiem się KORONAWIRUSA

w dniach 23.03.2020 r. - 14.04.2020 r. zostają zawieszone zajęcia, a wizyta w sekretariacie Poradni będzie możliwa WYŁĄCZNIE
po wcześniejszym telefonicznym zgłoszeniu / 44 683 41 14 lub 530 618 146/.

Rejestracja dzieci na diagnozy, konsultacje lub terapie odbywać się będzie WYŁĄCZNIE TELEFONICZNIE na wskazane powyżej numery. 

                                                                                                                                                                        Z poważaniem           
                                                                                                                                                        
Katarzyna Bąbol - Dyrektor Poradni

ppp, 2020-03-24 12:50:31    

MEN - Propozycje dla uczniów i nauczycieli

Od poniedziałku, 16 marca br. TVP, TVP ABC oraz TVP Kultura rozpoczynają emisję specjalnych pasm edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Oferta zawiera nie tylko filmy fabularne, dokumentalne, propozycje publicystyczne, ale również produkcje Teatru Telewizji, dostosowane do podstawy programowej. Zachęcamy do uwzględnienia materiałów prezentowanych na kanałach Telewizji Polskiej do zdalnej pracy z uczniami w czasie zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach.

https://www.gov.pl/web/edukacja/pasma-edukacyjne

ppp, 2020-03-16 10:25:53    

MEN- Nauka zdalna podczas zawieszenia zajęć w szkołach - rekomendacje dla nauczycieli i dyrektorów

Epodreczniki.pl, podręcznik internetowy „Włącz Polskę”, portale edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej, Telewizji Polskiej, Polskiego Radia czy Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji to strony, które mogą być wykorzystywane do zdalnej pracy z uczniami w okresie zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji, Zespołem GovTech Polska i instytucjami publicznymi przygotowało rekomendacje dotyczące materiałów edukacyjnych do wykorzystania przez nauczycieli i dyrektorów szkół.

https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna

ppp, 2020-03-16 10:25:53    

Jak radzić sobie emocjonalnie w czasie zagrożenia COVID-19


O tym jak radzić sobie emocjonalnie w czasie zagrożenia koronawirusem
- Anna Łoszkiewicz psycholog

 

ppp, 2020-03-23 09:47:01    

PILNE !!!

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku informuje, że na konsultacje i terapie przyjmowane są WYŁĄCZNIE ZDROWE DZIECI.

Rodzice powracający z zagranicy i objęci kwarantanną, mający umówioną wizytę w Poradni, proszeni są o telefoniczne przełożenie jej na późniejszy termin!

Dziękuję za dostosowanie się do powyższych ustaleń.

                                                                                                                                                          Z poważaniem
                                                                                                                                            Katarzyna Bąbol - Dyrektor Poradni

ppp, 2020-03-11 14:46:00    

UWAGA !!!

Szanowni Państwo!

Informujemy, że planowana na dzień 16.03.2020 r. konferencja "Nauczyciel i rodzic w procesie wspierania dziecka niepełnosprawnego"  
- nie odbędzie się.
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem konferencja odbędzie się w innym terminie, o którym zostaniecie Państwo poinformowani.

                                                                                                                                                     Z poważaniem
                                                                                                                                      Katarzyna Bąbol - Dyrektor Poradni

                                                                                                                

ppp, 2020-03-10 11:52:27    

Wybiórczość pokarmowa u dzieci

Monika Budkowska neurologopeda Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku w "Rozmowie Dnia 03.03.2020" u Marzeny Andrzejczak laughing

<wywiad telewizji NTL tutaj>

ppp, 2020-03-04 10:44:52    

Badania słuchu - wywiad w telewizji NTL Radomsko

Neurologopeda, surdologopeda Monika Knychalska - Zbierańska w Rozmowie Dnia  u Marzeny Andrzejczak (22.01.2020)laughinglaughing
Tematem rozmowy były
badania słuchu, schorzenia narządu słuchu oraz dysfunkcje ustno-twarzowe w tym karmienie i żywienie dzieci.

<wywiad telewizji NTL - tutaj>

ppp, 2020-01-28 11:31:22    

Jak zorganizować dzieciom zajęcia w czasie ferii?

Anna Łoszkiewicz psycholog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku w "Rozmowie Dnia 15.01.2020"u Marzeny Andrzejczak smilelaughing

<wywiad telewizji NTL- tutaj> 

ppp, 2020-01-16 14:53:40    

Harmonogram zajęć feryjnych 2019/2020

ppp, 2020-01-13 07:49:19    

Spotkanie Dyrektorów 28.10.2019

      W dniu 28.10.2019 r. odbyła się narada dyrektorów przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych 
      z rejonu działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku.
      Inicjatorem i gościem spotkania była Pani Elżbieta Górka – wizytator KO Delegatura w PT. 
      W spotkaniu uczestniczyli również: Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Radomsku 
      Agnieszka Skura-Garbaciak, Naczelnik Edukacji i Kultury Urzędu Miasta Radomska- Małgorzata Krupska 
                                         
oraz 36 dyrektorów,  8 wicedyrektorów i 8 pedagogów.
     Psycholog Paulina Wiecha w swoim godzinnym wykładzie omówiła funkcjonowanie dzieci z FSD- Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych. Wskazała, że uszkodzenia OUN, które występują u tych dzieci, są przyczyną nieprawidłowego rozwoju procesów poznawczych, trudności w sferze emocji          
i motywacji oraz komunikacji społecznej. Stanowi to bezpośrednią przyczynę trudności w przyswajaniu wiedzy i umiejętności szkolnych oraz odnajdywaniu się
w roli ucznia. Specjalistka zwróciła szczególną uwagę na wczesne rozpoznanie potrzeb i prawidłową diagnozą, która dają szanse na zaplanowanie adekwatnej pomocy, opartej na ich mocnych stronach i możliwościach. Podjęcie właściwych oddziaływań w środowisku szkolnym wpłynie korzystnie nie tylko na osiąganie przez uczniów sukcesów edukacyjnych, ale przede wszystkim pozwoli na satysfakcjonujące funkcjonowanie w szerszej społeczności - stwierdzeniem tym,
Pani Wiecha zakończyła swoje wystąpienie.
        W kolejnej części psycholog Anna Łoszakiewicz przedstawiła założenia programowe projektu: „Profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
z wykorzystaniem nowych technologii”.
Pani Dorota Sosnowicz zaprezentowała wyniki i analizę ankiet przeprowadzonych w szkołach Powiatu Radomszczańskiego. Wyniki posłużą do opracowania treści „Projektu”.
        Trzeci temat omawiany na spotkaniu dotyczył procedury organizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Dyrektor Poradni przypomniała regulacje prawne, a psycholog Michalina Olejniczak zaprezentowała dobre praktyki współpracy Poradni z przedszkolami i szkołami.
        Istotnym punktem spotkania było wystąpienie Pani wizytator  Elżbiety Górka,  która udzieliła wsparcia dyrektorom, odpowiadając na pytania dotyczące organizacji nauczania i wychowania dzieci i młodzieży.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej wskazują, że spotkanie  wzbudziło zainteresowanie dyrektorów i chęć  podejmowania kolejnych zagadnień na wspólnych zebraniach. W ankiecie ewaluacyjnej uczestnicy przedstawili tematykę godną poruszenia w późniejszych terminach.

<zdjęcia>

ppp, 2019-11-07 14:15:32    

PROJEKT:„Profilaktyka i promocja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży z wykorzystaniem nowych technologii".

Na początku bieżącego roku szkolnego przeprowadziliśmy w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych ankietę dotyczącą korzystania
przez uczniów z internetu. Wyniki badań mają nam posłużyć do opracowania projektu utworzenia forum internetowego dla uczniów,
rodziców i nauczycieli.
Nazwa projektu: „Profilaktyka i promocja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży z wykorzystaniem nowych technologii”.
 W badaniu wzięło udział 589 uczniów (281 dziewcząt, 302 chłopców)

Raport do pobrania <tutaj>

ppp, 2019-10-28 12:53:39    

COACHING - nowa forma wspierania uczniów, rodziców i nauczycieli

Life coaching dla młodzieży szkół ponadpodstawowych/ponadgimnazjalnych
Metoda pracy nad osobistym rozwojem dla osób, które pragną dokonać zmiany w ważnym obszarze swojego życia, mają cele i marzenia,
jednak brak im pewności siebie, czy też doświadczają wątpliwości powstrzymujących ich przed konkretnym działaniem.
Coaching ma postać kilku (zwykle 6-8) godzinnych spotkań, w trakcie których coach zadaje pytania i tak ukierunkowuje rozmowę, by klient:
1) dokonał przeglądu własnych potrzeb i możliwości w tej sferze życia,w której chce dokonać zmiany,
2) podjął decyzję co chce osiągnąć,
3) jak to zrobić 
4) uświadomił sobie, co może mu pomagać/przeszkadzać  w wytrwaniu w postanowieniu.
Warto wiedzieć, iż coach nie udziela rad/nie sugeruje rozwiązań, ‬nie podejmuje decyzji za klienta, nie jest terapeutą, ani mówcą motywacyjnym. Coaching służy wspieraniu klienta w przekraczaniu przez niego własnych ograniczeń, uświadamianiu sobie własnych zasobów i możliwości wykorzystania ich do osiągania ważnych indywidualnych życiowych celów.
Uczy myślenia skoncentrowanego na formułowaniu celów i szukaniu rozwiązań.

Coaching rodzicielski
Metoda pracy nad własnym rozwojem w roli rodzica – zwiększeniem świadomości własnych  (a także własnego dziecka) psychologicznych zasobów, rozwijaniem postawy rodzicielskiej sprzyjającej prawidłowemu wspieraniu dziecka w rozwoju oraz umiejętności samodzielnego rozwiązywania konkretnych problemów wychowawczych, jakie dany rodzic napotyka. Założeniem coachingu rodzicielskiego jest to, że każdy rodzic posiada kompetencje dobrego rodzica, ale z jakiegoś powodu ich nie wykorzystuje. Celem tej metody jest uświadomienie klientowi,‭
‬że zawsze ma wybór – to on wybiera sposób myślenia,‭ ‬odczuwania i zachowywania się w interakcji z własnym dzieckiem.
Przy wsparciu coacha w trakcie kilku (zwykle 6-8) godzinnych spotkań rodzic: formułuje cele, jakie chce osiągnąć w relacji z dzieckiem,
sam dobiera środki/sposoby ich realizacji dostosowane do własnych oraz dziecka potrzeb i możliwości.
Praca coacha polega na zadawaniu pytań i takim kierowaniu rozmową w trakcie sesji, by klient:
1) dokonał przeglądu własnych potrzeb i możliwości w zakresie kierowania swoim codziennym zachowaniem w roli rodzica,
2) podjął decyzję co chce osiągnąć,
3) jak to zrobić
4) jak dbać o własną wytrwałość w realizacji tych świadomie zaplanowanych działań.
Coach nie udziela rad, nie narzuca swojego zdania,‭ ‬szanuje odmienność poglądów,‭ w szczególnych przypadkach kieruje do innych profesjonalistów.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

Coaching dla nauczyciela
Metoda wsparcia nauczyciela, której celem jest zwiększenie przez niego świadomości własnych psychologicznych zasobów oraz możliwości
ich wykorzystania w pracy z uczniami, a w konsekwencji rozwinięcie jego kompetencji interpersonalnych, zawodowych i profilaktyka wypalenia zawodowego. Spotkania mają postać kilku indywidualnych godzinnych sesji, w trakcie których coach zadaje pytania, a nauczyciel odpowiadając na nie ma możliwość:
1) precyzyjnie sformułować problem, z jakim się zmaga,
2) podjąć decyzję co chce osiągnąć w tej sytuacji,
3) dokonać przeglądu własnych potrzeb i możliwości w zakresie kierowania swoim myśleniem, emocjami i zachowaniem w związku z nim,
4) zdecydować jak to zrobić 
5) jak może dbać o własną wytrwałość w realizacji podjętych decyzji.
Coach nie udziela rad, nie narzuca swojego zdania,‭ nie decyduje za klienta, ‬szanuje odmienność poglądów, przestrzega zasady poufności.‬

ppp, 2019-10-28 13:11:22    

Sieć Współpracy Terapeutów Pedagogicznych

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku podaje terminy spotkań  Sieci Współpracy Terapeutów Pedagogicznych
w roku szkolnym 2019/20: 

1. 25.10.2019 r.  (piątek) godz. 10:00 - 12:00
2. 13.12.2019 r.   (piątek) godz. 10:00 - 12:00
3. 21.02.2020 r.  (piątek) godz. 10:00 - 12:00
4. 24.04.2020 r.   (piątek) godz. 10:00 - 12:00
5. 05.06.2020 r.   (piątek) godz. 10.00 - 12.00

Tematyka spotkań będzie ustalana na bieżąco.

Osoby prowadzące:    mgr Aleksandra Łańcuchowska-Kościołek – pedagog
                                mgr Iwona Rawska - pedagog

Spotkania odbywają się w świetlicy Bursy Szkolnej przy ul. Piastowskiej 21.

        
Serdecznie zapraszamy smile

ppp, 2019-10-09 14:58:40    

Sieć Współpracy Pedagogów i Psychologów oraz Doradców Zawodowych

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku podaje terminy spotkań „sieci współpracy” pedagogów i psychologów szkolnych
oraz doradców zawodowych i nauczycieli zajmujących się doradztwem w roku szkolnym 2019/20: 

1.     23.10. 2019r. (środa) godz. 10:00 - 12:00; 12:00 – 13:00 doradcy zawodowi, nauczyciele     
2.     27.11.2019r. (środa ) godz. 10:00 - 12:00
3.     29.01.2020r. (środa) godz. 10:00 - 12:00;  12:00 – 13:00 doradcy zawodowi, nauczyciele     
4.     11.03.2020 r. (środa) godz. 10:00 - 12:00
5.     13.05.2020 r. (środa) godz. 10:00 - 12:00 ; 12:00 – 13:00 doradcy zawodowi, nauczyciele     

Tematyka spotkań będzie ustalana na bieżąco.


Osoby prowadzące:    mgr Barbara Witalewska – pedagog – doradca zawodowy
                                mgr Jolanta Załęcka- pedagog – doradca zawodowy
                                mgr Anna Łoszakiewicz  – psycholog

Spotkania odbywają się w świetlicy Bursy Szkolnej przy ul. Piastowskiej 21.

        
Serdecznie zapraszamy smile

ppp, 2019-10-09 14:58:40    

Sieć Współpracy Logopedów

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku podaje terminy spotkań "Sieci Współpracy Logopedów"
w roku szkolnym 2019/2020:

04.10.2019 (piątek)  godz. 10:00-12:00
08.11.2019 (piątek)  godz. 10:00-12:00
10.01.2020 (piątek)  godz. 10:00-12:00
07.02.2020 (piątek)  godz. 10:00-12:00
06.03.2020 (piątek)  godz. 10:00-12:00
03.04.2020 (piątek)  godz. 10:00-12:00
08.05.2020 (piątek)  godz. 10:00-12:00

Tematyka spotkań będzie ustalana na bieżąco.

Osoba prowadząca: mgr Joanna Nitecka

Spotkania odbywają się w świetlicy Bursy Szkolnej przy ul. Piastowskiej 21

Serdecznie zapraszamy laughing 

ppp, 2019-09-30 12:51:44