WSKAZÓWKI DLA UCZNIA DO NAUKI SAMODZIELNEJ W DOMU

Jakie czynniki zwiększają efektywność UCZENIA SIĘ?

1. Zainteresowanie  tematem.

Lepiej przyswajamy informacje, które są dla nas z jakiegoś powodu użyteczne, ważne, ciekawe ⇒ warto więc podjąć próbę zainteresowania się tym, czego mamy się nauczyć, znalezienia powodów, dla których będzie to dla nas korzystne (Do czego może mi się to przydać? Jak wykorzystam tę wiedzę w praktyce?)

Jak możemy wzbudzać w sobie to zainteresowanie?

Zainteresowaniu sprzyja lepsze poznanie i zrozumienie tematu (nudne jest zwykle to, co niezrozumiałe) w zrozumieniu zagadnienia pomagają m.in.:
• próby wyjaśnienia poznawanych treści innej osobie (sprzyjają uporządkowaniu posiadanych informacji, "wciągnięciu się " w temat)
• poszukiwanie dodatkowych informacji związanych z określonym zagadnieniem w lekturach, encyklopediach, audycjach radiowych i  telewizyjnych, Internecie,
  u specjalistów w danej dziedzinie
• wyrobienie sobie własnego zdania na dany temat (np. poprzez dyskusję)

2. Koncentracja uwagi na materiale do zapamiętania.

• docierające do nas informacje nie zostaną zapamiętane na dłużej niż kilkanaście sekund, jeśli nie zostanie na nie skierowana świadoma uwaga
• rozproszenie uwagi uniemożliwia trwałe nabycie wiedzy → nauka przez 15 minut przy uwadze silnie skupionej na temacie daje lepsze efekty niż przez 1 godzinę
  przy uwadze rozproszonej
• uwaga wiąże się z zainteresowaniem - łatwiej i dłużej skupiamy ją na rzeczach, które są dla  nas ciekawe

3. Właściwa organizacja warunków nauki.

• sprzyja koncentracji - im mniej bodźców rozpraszających w otoczeniu osoby uczącej się, tym lepsze skupienie uwagi na materiale do zapamiętania

WAŻNE:

• pomieszczenie do nauki powinno być w miarę możliwości ciche, z małą ilością bodźców rozpraszających (typu hałas, włączony telewizor, komputer, smartfon, głośne rozmowy, wchodzące i wychodzące osoby itp.), dobrze oświetlone i przewietrzone (tlen zwiększa efektywność pracy mózgu)

• miejsce do nauki wygodne, ale niezbyt "wypoczynkowe" - np. uczenie się na kanapie, leżąc pod ciepłym kocem jest niewskazane łatwo o rozkojarzenie; najkorzystniejsze jest umiarkowane napięcie ciała - np. siedzenie na wygodnym krześle, fotelu lub chodzenie po pokoju

• wszystkie niezbędne pomoce powinny być przygotowane wcześniej i znajdować się "w zasięgu ręki" uczącego się (tak, aby później nie odrywać się od nauki
  w poszukiwaniu ołówka, gumki czy słownika)

4. Odpowiednie zaplanowanie nauki.

• ustalenie, czego dokładnie trzeba będzie się nauczyć - pomocne jest np.:
       * sporządzenie pisemnego planu,
       * zapisywanie tematów do nauczenia się na karteczkach zawieszonych na ścianie, a następnie zrywanie tych, z których materiał został już opanowany
• podział materiału do opanowania na porcje i rozłożenie jego nauki na poszczególne dni
• systematyczna, regularna nauka, o stałych porach dnia
       * nie należy uczyć się późno w nocy - po północy gwałtownie spada wydolność umysłowa
• zaplanowanie powtórek - ile, kiedy, jak często?
       * korzystniejsze jest rozpoczęcie przygotowań do sprawdzianu na tydzień przed nim i systematyczne powtarzanie zapamiętanych treści
          (np. codziennie po pół godziny) niż jednorazowa nauka całego materiału na dzień przed klasówką
• wyznaczanie sobie nagród za zrealizowanie danego celu (np. rozmowa z przyjaciółmi, surfowanie w Internecie, ulubiony serial, kupno jakiegoś drobiazgu itp.) →  najpierw obowiązek, potem przyjemność laughing

    << wersja do wydruku>>

 

ppp, 2020-03-25 14:52:56    

Emocje a nauka

Aktualnie w związku z zwieszeniem zajęć edukacyjnych w szkołach oraz ogłoszeniem społecznej kwarantanny, polscy uczniowie i ich rodzice znaleźli się 
w nadzwyczajnej, nowej sytuacji. W związku z tym i dorośli, i dzieci mają prawo czuć się zagubieni i sfrustrowani. Przeżywamy więcej napięć, poczucia niepokoju, lęku, rozczarowania, złości czy smutku. Stan emocjonalny w chwili podejmowania wysiłku intelektualnego wpływa na poziom koncentracji uwagi oraz efektywność pracy. Nieskanalizowane, nierozładowane napięcia emocjonalne zakłócają logiczne rozumowanie. Człowiek nimi opanowany stosuje raczej zachowania obronne niż szuka sposobności uczenia się. Warto więc zadbać, by nasze dziecko podejmując zadania edukacyjne w domu było w dobrej kondycji emocjonalnej.

Wskazane są:

  • Spokój i opanowanie osób dorosłych w otoczeniu dziecka. By obniżyć swój własny lęk, warto szukać pozytywnych informacji, aspektów sytuacji i na nich się koncentrować.
  • Rozmowa z dzieckiem o obecnej sytuacji epidemiologicznej. Dajmy dziecku możliwość zadania pytań i starajmy się udzielać odpowiedzi konkretne,
    zgodnie z naszą wiedzą, dopasowując podawane informacje do jego wieku. Ograniczmy dostęp do drastycznych informacji podawanych w mediach, koncentrując się na tych, które mają sprzyjać działaniom służących zachowaniu zdrowia i te starajmy się przekazywać dziecku.
  • Okazujmy zrozumienie i akceptację dla przeżywanych emocji dziecka i jednocześnie wspierajmy w szukaniu pozytywnych rozwiązań. Warto w związku z tym zadawać dziecku pytania ukierunkowujące, zamiast dawać gotowe rozwiązania.
  • Stabilnemu nastrojowi sprzyjać będzie zachowanie w miarę możliwości stałej rutyny dnia w zakresie nauki, aktywności fizycznej, w tym zabawy, spożywania posiłków i snu.
  • Warto organizować naukę w godzinach, w których dziecko normalnie przebywa w szkole, a niezbędne powtórki w porze przeznaczonej dotychczas przez nie na odrabianie lekcji.
  • Dbanie o odpoczynek, stosowanie przerw w nauce. Dobrze jest wypełnić je ruchem, realizacją własnych zainteresowań i działaniami wywołującymi radość
    i zadowolenie.
ppp, 2020-03-25 14:52:56    

WAŻNY KOMUNIKAT !!!

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku informuje, że w związku z rozprzestrzenianiem się KORONAWIRUSA

w dniach 23.03.2020 r. - 14.04.2020 r. zostają zawieszone zajęcia, a wizyta w sekretariacie Poradni będzie możliwa WYŁĄCZNIE
po wcześniejszym telefonicznym zgłoszeniu / 44 683 41 14 lub 530 618 146/.

Rejestracja dzieci na diagnozy, konsultacje lub terapie odbywać się będzie WYŁĄCZNIE TELEFONICZNIE na wskazane powyżej numery. 

                                                                                                                                                                        Z poważaniem           
                                                                                                                                                        
Katarzyna Bąbol - Dyrektor Poradni

ppp, 2020-03-24 12:50:31    

MEN - Propozycje dla uczniów i nauczycieli

Od poniedziałku, 16 marca br. TVP, TVP ABC oraz TVP Kultura rozpoczynają emisję specjalnych pasm edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Oferta zawiera nie tylko filmy fabularne, dokumentalne, propozycje publicystyczne, ale również produkcje Teatru Telewizji, dostosowane do podstawy programowej. Zachęcamy do uwzględnienia materiałów prezentowanych na kanałach Telewizji Polskiej do zdalnej pracy z uczniami w czasie zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach.

https://www.gov.pl/web/edukacja/pasma-edukacyjne

ppp, 2020-03-16 10:25:53    

MEN- Nauka zdalna podczas zawieszenia zajęć w szkołach - rekomendacje dla nauczycieli i dyrektorów

Epodreczniki.pl, podręcznik internetowy „Włącz Polskę”, portale edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej, Telewizji Polskiej, Polskiego Radia czy Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji to strony, które mogą być wykorzystywane do zdalnej pracy z uczniami w okresie zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji, Zespołem GovTech Polska i instytucjami publicznymi przygotowało rekomendacje dotyczące materiałów edukacyjnych do wykorzystania przez nauczycieli i dyrektorów szkół.

https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna

ppp, 2020-03-16 10:25:53    

Jak radzić sobie emocjonalnie w czasie zagrożenia COVID-19


O tym jak radzić sobie emocjonalnie w czasie zagrożenia koronawirusem
- Anna Łoszkiewicz psycholog

 

ppp, 2020-03-23 09:47:01    

PILNE !!!

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku informuje, że na konsultacje i terapie przyjmowane są WYŁĄCZNIE ZDROWE DZIECI.

Rodzice powracający z zagranicy i objęci kwarantanną, mający umówioną wizytę w Poradni, proszeni są o telefoniczne przełożenie jej na późniejszy termin!

Dziękuję za dostosowanie się do powyższych ustaleń.

                                                                                                                                                          Z poważaniem
                                                                                                                                            Katarzyna Bąbol - Dyrektor Poradni

ppp, 2020-03-11 14:46:00    

UWAGA !!!

Szanowni Państwo!

Informujemy, że planowana na dzień 16.03.2020 r. konferencja "Nauczyciel i rodzic w procesie wspierania dziecka niepełnosprawnego"  
- nie odbędzie się.
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem konferencja odbędzie się w innym terminie, o którym zostaniecie Państwo poinformowani.

                                                                                                                                                     Z poważaniem
                                                                                                                                      Katarzyna Bąbol - Dyrektor Poradni

                                                                                                                

ppp, 2020-03-10 11:52:27    

Wybiórczość pokarmowa u dzieci

Monika Budkowska neurologopeda Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku w "Rozmowie Dnia 03.03.2020" u Marzeny Andrzejczak laughing

<wywiad telewizji NTL tutaj>

ppp, 2020-03-04 10:44:52    

Badania słuchu - wywiad w telewizji NTL Radomsko

Neurologopeda, surdologopeda Monika Knychalska - Zbierańska w Rozmowie Dnia  u Marzeny Andrzejczak (22.01.2020)laughinglaughing
Tematem rozmowy były
badania słuchu, schorzenia narządu słuchu oraz dysfunkcje ustno-twarzowe w tym karmienie i żywienie dzieci.

<wywiad telewizji NTL - tutaj>

ppp, 2020-01-28 11:31:22    

Jak zorganizować dzieciom zajęcia w czasie ferii?

Anna Łoszkiewicz psycholog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku w "Rozmowie Dnia 15.01.2020"u Marzeny Andrzejczak smilelaughing

<wywiad telewizji NTL- tutaj> 

ppp, 2020-01-16 14:53:40    

Harmonogram zajęć feryjnych 2019/2020

ppp, 2020-01-13 07:49:19    

Spotkanie Dyrektorów 28.10.2019

      W dniu 28.10.2019 r. odbyła się narada dyrektorów przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych 
      z rejonu działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku.
      Inicjatorem i gościem spotkania była Pani Elżbieta Górka – wizytator KO Delegatura w PT. 
      W spotkaniu uczestniczyli również: Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Radomsku 
      Agnieszka Skura-Garbaciak, Naczelnik Edukacji i Kultury Urzędu Miasta Radomska- Małgorzata Krupska 
                                         
oraz 36 dyrektorów,  8 wicedyrektorów i 8 pedagogów.
     Psycholog Paulina Wiecha w swoim godzinnym wykładzie omówiła funkcjonowanie dzieci z FSD- Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych. Wskazała, że uszkodzenia OUN, które występują u tych dzieci, są przyczyną nieprawidłowego rozwoju procesów poznawczych, trudności w sferze emocji          
i motywacji oraz komunikacji społecznej. Stanowi to bezpośrednią przyczynę trudności w przyswajaniu wiedzy i umiejętności szkolnych oraz odnajdywaniu się
w roli ucznia. Specjalistka zwróciła szczególną uwagę na wczesne rozpoznanie potrzeb i prawidłową diagnozą, która dają szanse na zaplanowanie adekwatnej pomocy, opartej na ich mocnych stronach i możliwościach. Podjęcie właściwych oddziaływań w środowisku szkolnym wpłynie korzystnie nie tylko na osiąganie przez uczniów sukcesów edukacyjnych, ale przede wszystkim pozwoli na satysfakcjonujące funkcjonowanie w szerszej społeczności - stwierdzeniem tym,
Pani Wiecha zakończyła swoje wystąpienie.
        W kolejnej części psycholog Anna Łoszakiewicz przedstawiła założenia programowe projektu: „Profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
z wykorzystaniem nowych technologii”.
Pani Dorota Sosnowicz zaprezentowała wyniki i analizę ankiet przeprowadzonych w szkołach Powiatu Radomszczańskiego. Wyniki posłużą do opracowania treści „Projektu”.
        Trzeci temat omawiany na spotkaniu dotyczył procedury organizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Dyrektor Poradni przypomniała regulacje prawne, a psycholog Michalina Olejniczak zaprezentowała dobre praktyki współpracy Poradni z przedszkolami i szkołami.
        Istotnym punktem spotkania było wystąpienie Pani wizytator  Elżbiety Górka,  która udzieliła wsparcia dyrektorom, odpowiadając na pytania dotyczące organizacji nauczania i wychowania dzieci i młodzieży.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej wskazują, że spotkanie  wzbudziło zainteresowanie dyrektorów i chęć  podejmowania kolejnych zagadnień na wspólnych zebraniach. W ankiecie ewaluacyjnej uczestnicy przedstawili tematykę godną poruszenia w późniejszych terminach.

<zdjęcia>

ppp, 2019-11-07 14:15:32    

PROJEKT:„Profilaktyka i promocja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży z wykorzystaniem nowych technologii".

Na początku bieżącego roku szkolnego przeprowadziliśmy w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych ankietę dotyczącą korzystania
przez uczniów z internetu. Wyniki badań mają nam posłużyć do opracowania projektu utworzenia forum internetowego dla uczniów,
rodziców i nauczycieli.
Nazwa projektu: „Profilaktyka i promocja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży z wykorzystaniem nowych technologii”.
 W badaniu wzięło udział 589 uczniów (281 dziewcząt, 302 chłopców)

Raport do pobrania <tutaj>

ppp, 2019-10-28 12:53:39    

COACHING - nowa forma wspierania uczniów, rodziców i nauczycieli

Life coaching dla młodzieży szkół ponadpodstawowych/ponadgimnazjalnych
Metoda pracy nad osobistym rozwojem dla osób, które pragną dokonać zmiany w ważnym obszarze swojego życia, mają cele i marzenia,
jednak brak im pewności siebie, czy też doświadczają wątpliwości powstrzymujących ich przed konkretnym działaniem.
Coaching ma postać kilku (zwykle 6-8) godzinnych spotkań, w trakcie których coach zadaje pytania i tak ukierunkowuje rozmowę, by klient:
1) dokonał przeglądu własnych potrzeb i możliwości w tej sferze życia,w której chce dokonać zmiany,
2) podjął decyzję co chce osiągnąć,
3) jak to zrobić 
4) uświadomił sobie, co może mu pomagać/przeszkadzać  w wytrwaniu w postanowieniu.
Warto wiedzieć, iż coach nie udziela rad/nie sugeruje rozwiązań, ‬nie podejmuje decyzji za klienta, nie jest terapeutą, ani mówcą motywacyjnym. Coaching służy wspieraniu klienta w przekraczaniu przez niego własnych ograniczeń, uświadamianiu sobie własnych zasobów i możliwości wykorzystania ich do osiągania ważnych indywidualnych życiowych celów.
Uczy myślenia skoncentrowanego na formułowaniu celów i szukaniu rozwiązań.

Coaching rodzicielski
Metoda pracy nad własnym rozwojem w roli rodzica – zwiększeniem świadomości własnych  (a także własnego dziecka) psychologicznych zasobów, rozwijaniem postawy rodzicielskiej sprzyjającej prawidłowemu wspieraniu dziecka w rozwoju oraz umiejętności samodzielnego rozwiązywania konkretnych problemów wychowawczych, jakie dany rodzic napotyka. Założeniem coachingu rodzicielskiego jest to, że każdy rodzic posiada kompetencje dobrego rodzica, ale z jakiegoś powodu ich nie wykorzystuje. Celem tej metody jest uświadomienie klientowi,‭
‬że zawsze ma wybór – to on wybiera sposób myślenia,‭ ‬odczuwania i zachowywania się w interakcji z własnym dzieckiem.
Przy wsparciu coacha w trakcie kilku (zwykle 6-8) godzinnych spotkań rodzic: formułuje cele, jakie chce osiągnąć w relacji z dzieckiem,
sam dobiera środki/sposoby ich realizacji dostosowane do własnych oraz dziecka potrzeb i możliwości.
Praca coacha polega na zadawaniu pytań i takim kierowaniu rozmową w trakcie sesji, by klient:
1) dokonał przeglądu własnych potrzeb i możliwości w zakresie kierowania swoim codziennym zachowaniem w roli rodzica,
2) podjął decyzję co chce osiągnąć,
3) jak to zrobić
4) jak dbać o własną wytrwałość w realizacji tych świadomie zaplanowanych działań.
Coach nie udziela rad, nie narzuca swojego zdania,‭ ‬szanuje odmienność poglądów,‭ w szczególnych przypadkach kieruje do innych profesjonalistów.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

Coaching dla nauczyciela
Metoda wsparcia nauczyciela, której celem jest zwiększenie przez niego świadomości własnych psychologicznych zasobów oraz możliwości
ich wykorzystania w pracy z uczniami, a w konsekwencji rozwinięcie jego kompetencji interpersonalnych, zawodowych i profilaktyka wypalenia zawodowego. Spotkania mają postać kilku indywidualnych godzinnych sesji, w trakcie których coach zadaje pytania, a nauczyciel odpowiadając na nie ma możliwość:
1) precyzyjnie sformułować problem, z jakim się zmaga,
2) podjąć decyzję co chce osiągnąć w tej sytuacji,
3) dokonać przeglądu własnych potrzeb i możliwości w zakresie kierowania swoim myśleniem, emocjami i zachowaniem w związku z nim,
4) zdecydować jak to zrobić 
5) jak może dbać o własną wytrwałość w realizacji podjętych decyzji.
Coach nie udziela rad, nie narzuca swojego zdania,‭ nie decyduje za klienta, ‬szanuje odmienność poglądów, przestrzega zasady poufności.‬

ppp, 2019-10-28 13:11:22    

Sieć Współpracy Terapeutów Pedagogicznych

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku podaje terminy spotkań  Sieci Współpracy Terapeutów Pedagogicznych
w roku szkolnym 2019/20: 

1. 25.10.2019 r.  (piątek) godz. 10:00 - 12:00
2. 13.12.2019 r.   (piątek) godz. 10:00 - 12:00
3. 21.02.2020 r.  (piątek) godz. 10:00 - 12:00
4. 24.04.2020 r.   (piątek) godz. 10:00 - 12:00
5. 05.06.2020 r.   (piątek) godz. 10.00 - 12.00

Tematyka spotkań będzie ustalana na bieżąco.

Osoby prowadzące:    mgr Aleksandra Łańcuchowska-Kościołek – pedagog
                                mgr Iwona Rawska - pedagog

Spotkania odbywają się w świetlicy Bursy Szkolnej przy ul. Piastowskiej 21.

        
Serdecznie zapraszamy smile

ppp, 2019-10-09 14:58:40    

Sieć Współpracy Pedagogów i Psychologów oraz Doradców Zawodowych

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku podaje terminy spotkań „sieci współpracy” pedagogów i psychologów szkolnych
oraz doradców zawodowych i nauczycieli zajmujących się doradztwem w roku szkolnym 2019/20: 

1.     23.10. 2019r. (środa) godz. 10:00 - 12:00; 12:00 – 13:00 doradcy zawodowi, nauczyciele     
2.     27.11.2019r. (środa ) godz. 10:00 - 12:00
3.     29.01.2020r. (środa) godz. 10:00 - 12:00;  12:00 – 13:00 doradcy zawodowi, nauczyciele     
4.     11.03.2020 r. (środa) godz. 10:00 - 12:00
5.     13.05.2020 r. (środa) godz. 10:00 - 12:00 ; 12:00 – 13:00 doradcy zawodowi, nauczyciele     

Tematyka spotkań będzie ustalana na bieżąco.


Osoby prowadzące:    mgr Barbara Witalewska – pedagog – doradca zawodowy
                                mgr Jolanta Załęcka- pedagog – doradca zawodowy
                                mgr Anna Łoszakiewicz  – psycholog

Spotkania odbywają się w świetlicy Bursy Szkolnej przy ul. Piastowskiej 21.

        
Serdecznie zapraszamy smile

ppp, 2019-10-09 14:58:40    

Sieć Współpracy Logopedów

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku podaje terminy spotkań "Sieci Współpracy Logopedów"
w roku szkolnym 2019/2020:

04.10.2019 (piątek)  godz. 10:00-12:00
08.11.2019 (piątek)  godz. 10:00-12:00
10.01.2020 (piątek)  godz. 10:00-12:00
07.02.2020 (piątek)  godz. 10:00-12:00
06.03.2020 (piątek)  godz. 10:00-12:00
03.04.2020 (piątek)  godz. 10:00-12:00
08.05.2020 (piątek)  godz. 10:00-12:00

Tematyka spotkań będzie ustalana na bieżąco.

Osoba prowadząca: mgr Joanna Nitecka

Spotkania odbywają się w świetlicy Bursy Szkolnej przy ul. Piastowskiej 21

Serdecznie zapraszamy laughing 

ppp, 2019-09-30 12:51:44