I Pracownia Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Wychowawczych
Osoba do kontaktu: Anna Łoszakiewicz
DZIAŁANIA SKIEROWANE DO NAUCZYCIELI
1. Sieć współpracy dla pedagogów i psychologów szkolnych – superwizja pracy wychowawczej /A. Łoszakiewicz/.
2. Konsultacje indywidualne dla nauczycieli i wychowawców /A. Łoszakiewicz, B. Łuszczyna, R. Cisłowski, J. Dudek, M. Olejniczak, D. Sosnowicz/.
3. „Motywowanie uczniów do nauki” /A. Łoszakiewicz, B. Łuszczyna, D. Sosnowicz /
4. „Rola nauczyciela w kształtowaniu rozwoju społeczno - emocjonalnego ucznia” /A. Łoszakiewicz, B. Łuszczyna/
5. „STOP dokuczaniu – jak skutecznie działać w sytuacji przemocy rówieśniczej” /A. Łoszakiewicz, B. Łuszczyna/
6. „ABC trudnego zachowania ucznia” – jak radzić sobie z trudnym zachowaniem z wykorzystaniem technik behawioralnych -
/D. Sosnowicz/.
7. „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami uczniów”. Metoda konstruktywnej konfrontacji.
8. Coaching dla nauczycieli – spotkania indywidualne na terenie poradni /M. Olejniczak/.
9. Projekty wychowawcze. /A. Łoszakiewicz, B. Łuszczyna, R. Cisłowski, J. Dudek, D. Sosnowicz/.
DZIAŁANIA SKIEROWANE DO RODZICÓW
Na terenie poradni:
1. Warsztaty dla rodziców „Zrozumieć dziecko”– cykl 6 spotkań /A. Łoszakiewicz, B. Łuszczyna, D. Sosnowicz /.
2. Indywidualne konsultacje psychologiczne dla rodziców /A. Łoszakiewicz, B. Łuszczyna, M. Olejniczak, D. Sosnowicz/.
3. Indywidualne konsultacje z pedagogiem /J. Dudek, R. Cisłowski/.
4. Terapia rodzinna /A. Łoszakiewicz, B. Łuszczyna, M. Olejniczak, D. Sosnowicz /.
5. Coaching rodzicielski – spotkania indywidualne /M. Olejniczak/.
Na terenie szkół i przedszkoli:
1. Prelekcje dla rodziców połączone z konsultacjami indywidualnymi:
„Rozwiązywanie problemów wychowawczych” /A. Łoszakiewicz/.
„Profilaktyka uzależnień” /A. Łoszakiewicz, R. Cisłowski, J. Dudek, B. Łuszczyna, D. Sosnowicz /.
„Współpraca rodziców ze szkołą w procesie wychowawczym” /A. Łoszakiewicz, B. Łuszczyna /.
„Zagrożenia w Internecie – dzieci w wirtualnym świecie” /B. Łuszczyna J. Dudek, R. Cisowski, D. Sosnowicz/.
„Stres u dzieci” -przyczyny powstawania stresu, przebieg reakcji fizjologicznych, konsekwencje stresu oraz sposoby radzenia sobie z nim
/I. Szymanowska/.
Kapitalizacja relacji zamiast kija i marchewki. Jak motywować dziecko /M. Olejniczak/.
„Uspokój mnie dziecko, bo sam(a) nie jestem w stanie tego zrobić.” Jak szybko i skutecznie stracić autorytet u własnego dziecka
oraz zdolność wpływania na jego zachowania i wybory /M. Olejniczak/.
„Fonoholizm. Uzależnienia od czynności u dzieci i młodzieży”. /D. Sosnowicz/
2. Mediacje w sytuacjach konfliktowych pomiędzy rodzicami i szkołą /A. Łoszakiewicz, R. Cisłowski/.DZIAŁANIA SKIEROWANE DO DZIECI I MŁODZIEŻY
Zajęcia mające na celu wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego poprzez:
• rozwijanie kompetencji interpersonalnych
• zwiększanie poczucia własnej wartości
• rozwijanie umiejętności zarządzania własnymi emocjami
• rozwijanie świadomości własnego ciała i umiejętności redukowania napięć w ciele
Na terenie poradni:
1. Indywidualne konsultacje psychologiczne /A. Łoszakiewicz, B. Łuszczyna, M. Olejniczak, D. Sosnowicz/.
2. Terapia psychologiczna /A. Łoszakiewicz, B. Łuszczyna M. Olejniczak, D. Sosnowicz/.
3. „Trening Zastępowania Agresji” – cykl 30 zajęć warsztatowych grupowych dla uczniów na terenie kształtujących zachowania prospołeczne,
eliminujących zachowania agresywne oraz rozwijających umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych w sposób asertywny
/J. Dudek, B. Łuszczyna, R. Cisłowski/.
4. „Life coaching” – dla młodzieży szkół ponadpodstawowych/ponadgimnazjalnych. /M. Olejniczak/.
Na terenie szkół:
1. „Trening Zastępowania Agresji” – cykl 10/12 zajęć grupowych dla uczniów na terenie kształtujących zachowania prospołeczne,
eliminujących zachowania agresywne oraz rozwijających umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych w sposób asertywny
/J. Dudek, B. Łuszczyna, R. Cisłowski/.
2. „Stres i sposoby radzenia sobie z nim”- dostarczenie podstawowych wiadomości o stresie oraz sposobach radzenia sobie ze stresem –
/ B. Łuszczyna, J. Dudek, R. Cisłowski, I. Szymanowska/.
3. „Przemoc rówieśnicza” – podniesienie poziomu wiedzy na temat zjawiska przemocy rówieśniczej w świecie realnym i cyberprzestrzeni
(gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne) /J. Dudek, R. Cisłowski, B. Łuszczyna /.
4. „Profilaktyka uzależnień” – uświadomienie szkodliwości działania środków odurzających na organizm człowieka oraz kształtowanie
właściwej postawy wobec używek /R. Cisłowski, B. Łuszczyna, D. Sosnowicz, A. Łoszakiewicz /.
5. „Komunikacja bez przemocy” – kształtowanie umiejętności w zakresie poprawnej komunikacji interpersonalnej
/J. Dudek, R. Cisłowski, B. Łuszczyna/.
6. „Jak bezpiecznie korzystać z Internetu” zajęcia służące zapoznaniu się uczniów z zagrożeniami związanymi z Internetem, sposobami
unikania ich i szukania pomocy (szkoły podstawowe) /J. Dudek, R. Cisłowski, B. Łuszczyna, D. Sosnowicz /.
7. „Internet bez hejtu” (zajęcia dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych) celem zajęć jest zwiększenie świadomości dotyczącej
problemu obrażania w sieci (szkoły podstawowe i gimnazja) /J. Dudek, R. Cisłowski, B. Łuszczyna, D. Sosnowicz/.
8. „STOP cyberprzemocy” – przekazanie wiedzy na temat zagrożeń płynących z nadużywania Internetu i komputera. (gimnazja, szkoły
ponadgimnazjalne) /J. Dudek, R. Cisłowski, B. Łuszczyna, D. Sosnowicz /.
9. „STOP dokuczaniu” – zajęcia dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych mające na celu przeciwdziałanie
przemocy rówieśniczej /J. Dudek, R. Cisłowski, B. Łuszczyna. A Łoszakiewicz, D. Sosnowicz /.
10. Stworzeni do rozwoju, czyli dlaczego Henry Ford nie mylił się mówiąc, że „Każdy, kto przestaje się uczyć, jest stary,
bez względu na to, czy ma 20 czy 80 lat.” – zajęcia poruszające kwestię zasadności dbania o swój rozwój poznawczy (45 minut).
/M. Olejniczak/.
11.„Inteligencja emocjonalna w praktyce” – jak skutecznie zarządzać własnymi trudnymi stanami emocjonalnymi i zapobiegać
ich negatywnym skutkom – zajęcia dla młodzieży szkół ponadpodstawowych (2 x 45 minut). /M. Olejniczak/.
12. „Było sobie ciało” – zajęcia dla młodzieży mające na celu rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia na temat współczesnych wzorców
kulturowych dotyczących cielesności, profilaktyka zakłóceń rozwoju wynikających z odczuwania przez młodzież rozbieżności między ja
realnym a idealnym (45 minut). /M. Olejniczak/.
13. „Budować a nie dzielić” – zajęcia wzmacniające więzi grupowe i uczące rozwiązywania konfliktów” - dla uczniów klas I-VIII szkół podst.
i I szkół średnich (zajęcia mające na celu poprawę relacji interpersolnalnych w klasie). /I. Szymanowska/.
14. „Jak wyrażać uczucia, by nie krzywdzić innych?” - dla uczniów szkół podstawowych (zajęcia uczące wyrażania własnych uczuć i potrzeb
bez używania agresji). /I. Szymanowska/.
15. „Jak radzić sobie z trudnymi emocjami?” - dla uczniów szkół podstawowych (zajęcia psychoedukacyjne dotyczące sposobów radzenia
sobie z niepowodzeniami i w trudnych pod względem emocjonalnym sytuacjach). /I. Szymanowska/.
16. „Myśl pozytywnie o sobie a osiągniesz sukces – przeciwdziałanie destrukcyjnym zachowaniom i sięganiu po używki” - dla uczniów klas
VII-VIII szkół podst. i uczniów szkół średnich (zajęcia psychoedukacyjne kształtujące umiejętność pozytywnego myślenia, postawy
asertywności; profilaktyka zaburzeń nastroju u młodzieży). /I. Szymanowska/.
17. „Gdy nie doceniam siebie, czyli jak zaniżona samoocena nie pozwala mi się rozwijać” - dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej
(zajęcia psychoedukacyjne wspierające budowanie adekwatnego poczucia własnej wartości, dające motywację do samorozwoju).
/I. Szymanowska/.
18. „Tolerancja w relacjach” - dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych i uczniów szkół średnich (zajęcia uczące postawy tolerancji wobec
odmienności, jak również wobec osób niepełnosprawnych). /I. Szymanowska/.
19. „Zajęcia integracyjno-relaksacyjne” - dla klas I-III szkoły podstawowej (zajęcia służące integracji uczniów, lepszemu wzajemnemu
poznaniu swoich zainteresowań i potrzeb). /I. Szymanowska/.
20. „Warsztaty z muzykoterapii” - dla uczniów klas I-IV szkół podstawowych (zajęcia integrujące grupę z wykorzystaniem podstawowych
technik muzykoterapeutycznych i relaksacyjnych). /I. Szymanowska/.
21. „Radość wspólnej zabawy”. Promowanie zdrowego stylu życia. /D. Sosnowicz, A. Łoszakiewicz/.22. Inna tematyka do uzgodnienia z liderem Pracowni Profilaktyki – A. Łoszakiewicz.
23. Projekt: Profilaktyka i promocja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży z wykorzystaniem nowych technologii.
ppp, 2019-09-24 09:50:58